Biografie

Článků v rubrice: 179

Václav Klement – vlastenecký knihkupec

Václav Klement se narodil 16. října 1868 ve Velvarech a zemřel 10. srpna 1938 v Mladé Boleslavi. Jak je zřejmé, slaví tento průkopník českého průmyslového podnikání v letošním roce hned dvě výročí.

Fotogalerie (2)
Vozy Laurin & Klement v prvních letech 20. století.

Dětství malého Václava nebylo příliš šťastné. Záhy ztrácí matku a přes zřejmé nadání ke studiu musí ve čtrnácti letech do práce. A tak si alespoň měšťanskou školu dodělává jako knihkupecký učeň ve Slaném. Po vyučení pracuje v Praze, odkud odchází do Mladé Boleslavi ke knihkupci Novotnému, po jehož smrti pak vede knihkupectví sám. Mladý Klement nadšeně holduje tehdy módnímu sportu – cyklistice, a ta jej nakonec uvede na zcela nečekanou životní dráhu.

Když se mu jednou jeho bicykl porouchal, napsal výrobci – drážďanské firmě Seidel & Naumann – dopis s žádostí o opravu. Jako vlastenec píše samozřejmě česky a když mu firma stručně odepsala, že požaduje-li odpověď, musí použít „pro nás srozumitelný jazyk“, rozhořčí ho to natolik, že se rozhodne spolu s přítelem Václavem Laurinem založit vlastní opravnu a později i výrobnu jízdních kol nesoucích název Slavia.

V roce 1895 se Klement vydal do Paříže a přivezl odtud u nás dosud neznámý dopravní prostředek – motocykl. Během několika let se pak v Mladé Boleslavi zrodí první prototypy motocyklů Slavia. První motocykl určený k prodeji a zároveň historicky první motocykl české výroby pak vyjel z dílen továrny Laurin & Klement v roce 1899. Zpočátku nešel moc na odbyt, teprve po úspěšných výsledcích mladoboleslavských strojů na závodech po Evropě se situace začala obracet. Skutečný přelom pak přišel po fenomenálním vítězství Václava Vondřicha na tehdy nejslavnějším motocyklovém závodě Coup Internationale des motocyklettes na silničním okruhu u Dourdanu ve Francii roku 1905.

Ve stejném roce pak továrna uvedla na trh první osobní automobil nesoucí značku Laurin & Klement. V dalších letech začala automobilka z Mladé Boleslavi vyrábět i nákladní vozy, sanitky, poštovní vozy a ještě do roku 1914, do začátku 1. světové války, se stává největším výrobcem automobilů v celém Rakousku-Uhersku. Exportuje vozy nejen po celé Evropě, ale vyváží automobily například až do Japonska. K takovému rozvoji je ovšem potřeba kapitál, a tak oba společníci převedli firmu na akciovou společnost, ve které se Václav Klement stal generálním a Václav Laurin technickým ředitelem.

V roce 1925 slavná značka Laurin & Klement z chladičů automobilů mizí. Podnik přechází do vlastnictví plzeňských Škodových závodů a automobily z Mladé Boleslavi od této chvíle nesou neméně slavné jméno Škoda.

Pavel Augusta
Poslat odkaz na článek

Opište prosím text z obrázku

Nejnovější články

Fyziklání 2024 - výsledky

Jako každý rok se i letos dne 16. 2. 2024 v Praze na letňanském výstavišti PVA EXPO Praha konala mezinárodní týmová fyzikální soutěž s názvem Fyziklání. Organizátorem již 18.

Baterie vydrží 50 let bez dobíjení

Vědci v Číně sestrojili jadernou baterii, která dokáže vyrábět energii až 50 let bez dobíjení. BV100 od společnosti Betavolt je menší než mince a obsahuje radioaktivní izotop niklu, který ...

Unikátní izraelský chladicí systém v Hodoníně

Dosavadní průtočné chlazení elektrárny Hodonín vodou z řeky mělo hlavně v létě omezenou kapacitu. Po několikaměsíčním testu přešel do ročního zkušebního provozu nový chladicí systém.

Výběr střední školy: Plno mají i učiliště

Na střední školy míří početně nejsilnější generace za poslední léta. V loňském roce se tisíce žáků nedostaly ani na „učňák“.

Nanosatelit a horkovzdušný balón pro nouzové širokopásmové připojení kdekoli

Výzkumný tým katalánské univerzity navrhuje komunikační systém umožňující záchranným službám pracovat bezpečně v obtížných situacích.

Nejnovější video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

close
detail