Obnovitelné zdroje

Článků v rubrice: 216

Tepelné čerpadlo pro chomutovské studenty

Fond Zelené energie formou grantu skupiny ČEZ umožnil výstavbu tepelného čerpadla vzduch–voda na integrované střední škole energetické v Chomutově. Vybudování tepelného čerpadla a větrné elektrárny neslouží pouze v rámci svého praktického účelu, ale výuce studentů v oblasti využití obnovitelných zdrojů energie.

Fotogalerie (3)
„Chceme, aby se žáci seznámili s fungováním tepelného čerpadla co nejpodrobněji. Čím víc jim jeho činnost přiblížíme, tím více to přispěje jejich budoucímu uplatnění,“ říká vedoucí praktické výuky Josef Lancoš.

Nové tepelné čerpadlo dodává teplou užitkovou vodu a vytápí sociální zařízení ve středisku praktické výchovy chomutovské Integrované střední školy energetické. Budoucí elektrikáři si tak mohou v praxi ověřit, jak funguje.

„Chceme, aby se žáci seznámili s fungováním tepelného čerpadla co nejpodrobněji. Čím víc jim jeho činnost přiblížíme, tím více to přispěje jejich budoucímu uplatnění,“ říká vedoucí praktické výuky Josef Lancoš. „Žáci si prošli celou instalací: sami připravili přívod elektrické energie, vyzdili místnost, kde čerpadlo stojí, napojili jej na rozvody teplé užitkové vody a tepla, nainstalovali řídící a regulační počítač a propojili s ním čerpadlo.“

Studenti již nyní mají možnost provádět různá měření na vstupech a výstupech, měřit teplotu, výkony a další veličiny. V laboratoři totiž vidí v reálném čase činnost tepelného čerpadla díky speciálnímu řídícímu a regulačnímu softwaru.

Škola není v oblasti výuky druhotných a obnovitelných zdrojů energií žádným nováčkem. Kromě vlastních výukových prostředků zpracovala i učební materiály pro další školy.

Čerpadlo vzduch - voda pomáhali instalovat žáci

Tepelné čerpadlo vzduch – voda, které tvoří venkovní jednotka, vnitřní jednotka a nádrž na ohřívanou vodu a které dodává do sítě teplo ještě při mínus deseti stupních Celsia, má výkon 8 kW. Na klíč jej instaloval vítěz výběrového řízení děčínská firma Ekomont Dc. Děčín, hrubou instalaci si provedli žáci školy pod vedením svých odborných učitelů sami.

Hodiny s ukázkami fungování tepelného čerpadla a měřením jeho výkonu absolvuje každým rokem sto dvacet žáků. Praktická cvičení budou zakomponována do výuky o alternativních zdrojích energie. „Chceme, aby naši studenti byli připraveni všestranně pro práci v energetice,“ dodává Josef Lancoš. „Praktická výuka zaměřená na obnovitelné zdroje energie dává našim studentům větší rozhled a vzdělání v oblasti, která je čím dále důležitější jak pro životní prostředí, tak pro ekonomiku.“

Tradice výuky energetiky od roku 1951

Integrovaná střední odborná škola v Chomutově působí v oblasti elektrotechniky a energetiky od roku 1951 a vyučuje obory elektrotechnika, strojírenství a interdisciplinární obory se zaměřením na požární a záchrannou techniku. Zapojila se do evropského projektu Leonardo da Vinci a získala cenu kvality European Duality in Mobility Award za rok 2005. Věnuje se také dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků a spolupracuje s Českým svazem zaměstnavatelů v energetice, Asociací energetického a elektrotechnického vzdělávání, Českým elektrotechnickým svazem a Hospodářskou komorou České republiky. Výuku škola doplňuje odbornými semináři a exkurzemi. V rámci projektů Leonardo da Vinci si její žáci i učitelé prohlédli různé druhy obnovitelných zdrojů energií v několika zemích Evropy. Např. navštívili největší evropskou sluneční elektrárnu o výkonu 30 kWh v Rakousku (Loser/Altaussee), která se nachází v nadmořské výšce 1 600 m, nebo vodní a větrnou elektrárnu. Čerpadlo financované z grantů Rady Zelené energie bylo nainstalováno v létě 2007 a od začátku školního roku 2007-2008 je plně funkční. „Bez grantu bychom jednou čerpadlo postavili tak jako tak, ale pravděpodobně bychom čekali ještě několik let. Takto můžeme držet krok s dobou a umožnit našim studentům čerpat poznatky o opravdu moderních technologiích,“ říká Josef Lancoš. Na otázku, zda škola postavila čerpadlo kvůli úsporám energie nebo hlavně pro výuku, odpovídá: „Oba důvody odpovídají naším záměrům, ale prioritní je výuka. Studenti provádějí různá měření na vstupech a výstupech, teploty, výkonu a dalších veličin. Nicméně vzhledem k tomu, že systém bude provozní součástí tepelného hospodářství areálu, počítáme i s úsporami v tepelném hospodářství školy.“

(red)
Poslat odkaz na článek

Opište prosím text z obrázku

Nejnovější články

Nové jaderné projekty pro Evropu

Nejen Česká republika, která v právě probíhajícím výběrovém řízení poptává 4 nové jaderné bloky, ale i další evropské země plánují rozvoj jaderné energetiky.

Solární rok 2023

Vývoj solární energetiky v roce 2023 v Česku opět výrazně přidal na rychlosti. Podle dat Solární asociace se postavil téměř 1 gigawatt nových fotovoltaických elektráren (FVE), celkem jich vzniklo skoro 83 000.

Přehled současného stavu SMR ve světě

O  SMR, malých modulárních reaktorech, jsme již psali několikrát. Ze souhrnného materiálu NEA (Jaderné energetické agentury OECD) jsme pro čtenáře Třípólu vybrali přehledy jednotlivých projektů (stav v r.

Co s vysloužilými fotovoltaickými panely, turbínami a bateriemi?

Růst výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) a růst počtu elektrických vozidel (EV) je klíčem ke globálnímu snížení závislosti na fosilních palivech, snížení ...

Co nám vodní houby mohou říci o vývoji mozku

Když čtete tyto řádky, pracuje vysoce sofistikovaný biologický stroj – váš mozek. Lidský mozek se skládá z přibližně 86 miliard neuronů a řídí nejen tělesné funkce od vidění ...

Nejnovější video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

close
detail