Návody na pokusy

Energie, technika, fyzika (20)

Fotogalerie (1)
Hlavní části polystyrénového reproduktoru.

V Mexiku se mluví španělsky a není proto divné, že mexické internetové stránky nebudou pro většinu z nás příliš srozumitelné. Anglickou verzi mají jenom některé z nich a do češtiny pravděpodobně není přeložena žádná. Přesto vám doporučujeme bez obav prolistovat stránku
http://www.tianguisdefisica.com/mapa.htm . Najdete na ní dvě desítky jednoduchých fyzikálních pokusů, které si může vyzkoušet „na kuchyňském stole“ každý z vás. Návody jsou sice psány španělsky, ale srozumitelným ilustracím porozumí každý. Ostatně on-line slovníků je na internetu k dispozici habaděj…
Pokusy jsou rozděleny tematicky a kromě návodu na provedení jsou doplněny i ilustrovaným vysvětlením fyzikální podstaty pozorovaného jevu. Stačí kliknout na odkaz Para ver cómo hacerlo. A protože se jedná o pokusy těsně související s učivem fyziky na základní a střední škole, poradí a pomůže vám jistě při jejich realizaci váš vyučující fyziky. Potom experimenty předveďte svým spolužákům přímo v hodinách fyziky!
Přehled témat a pokusů: Fluidos (kapaliny): Tlak v různě velkých balóncích, Kroužky v kapalině, Zakřivení hladiny v rotující nádobě, Stabilita loďky. Ondas (vlnění): Vlnostroj ze špachtlí, Muzikální sklenička, Stojaté vlnění na mýdlové bláně, Hrající trubice (Panova flétna). Mecánica (mechanika): Dominový efekt, Rotace na nakloněné rovině, Lissajousovy obrazce z mouky, Vlastnosti setrvačníku. Luz (světlo): CD jako spektroskop, Zobrazení spojkou, Zrcadlová krabice, Skládání barevných světel. Electro (elektřina): Jiskřící zuby, Magnetické kyvadlo. Calor (teplo): Kouř, který stoupá i klesá, Podtlak v plechovce, Solární vařič.
Z kuchyňské laboratoře se na závěr podívejme do světa planet. Kalendář má dlouhou historii, každá civilizace měřila běh času podle jiných kritérií a sestavila si svůj vlastní kalendář. U nás už od konce 16. století používáme gregoriánský kalendář, jehož rok má 365 dní a 12 měsíců. Jistě víte, proč jsou některé roky přestupné, a dovedete si na sevřené pěsti „vypočítat“, jestli má vybraný měsíc 30, nebo 31 dnů. Na stránce kalendar.beda.cz si můžete vybrat a nechat vytisknout některou z deseti variant kalendářů a doplnit je i o další podrobnosti (jmeniny, východ a západ Slunce, fáze Měsíce aj.). Za pozornost stojí i odpovědi na různé otázky týkající se kalendáře, přestupných roků či ročních období.
Chtěli byste si dalekohledem prohlédnout třeba tajuplné kanály na Marsu a nevíte, kde ho na obloze najít? Pro laika by byl tento úkol prakticky neřešitelný, ale naštěstí je zde „planetární vyhledávač“
www.lightandmatter.com/area2planet.shtml. V jednoduchém formuláři stačí zadat čas, časové pásmo (pro ČR je to 1), datum a zeměpisné souřadnice pozorovacího místa. Na obrázku oblohy se zobrazí pozorovatelné planety včetně jejich zdánlivé hvězdné velikosti. Můžete si také nechat zobrazit momentální polohu vnitřních nebo vnějších planet vzhledem ke Slunci (zaškrtnete jednu z položek SKY, INNER nebo OUTER).

JaK