Medicína a přírodověda

Larvální stadium

Biomedicína ve své nejčistší podobě Kdyby to nefungovalo, nikdo by to nepoužíval. Tak se dá asi stručně shrnout léčba s pomocí larev. Drobní živočichové, pěstovaní ve zvláštním klinicky čistém chovu, jsou těmi nejlepšími doktory na světě, když jde o potřebu vyčistit rány. Jejich jemná kusadla přesně odhadnou, které části masa a kůže jsou už napadené rozkladem a kde se nachází zdravá tkáň.

Jde o larvy některých dvoukřídlých a jejich schopnost dokonale kopírovat hranici živé a mrtvé tkáně, nesrovnatelně přesněji než skalpel chirurga. Toto umění jim umožnilo stát se pomocníky lékařů na celém světě. Za zmínku též stojí fakt, že larvy zničí i většinu patogenních bakterií odolných na antibiotika.

Všechno už tu bylo.
Historie léčby larvami sahá podobně jako první trepanace lebky a další léčebné metody, které jsme donedávna buď neznali nebo považovali za svůj moderní vynález, daleko do minulosti. Používali je Ngembové v Novém Jižním Walesu stejně jako Napoleonův vrchní chirurg baron Dominique-Jean Larrey, který urychlení hojení za pomoci larev poznal během egyptského tažení. Dvacáté století uvítalo larvy opět díky vojenskému konfliktu. William S. Baer, chirurg z Baltimoru, který sloužil v první světové válce, popsal případ vojáků, kteří byli svému osudu ponecháni na bitevním poli po sedm dní, než se dostavila pomoc. Přestože jejich rány se hemžily larvami, neměli gangrénu, infekci ani horečku. Když Baer odstranil larvy, uviděl podle svých slov: „nádherně růžovou, granulující tkáň.“ Po válce uplatnil svoji mezní zkušenost při klinické léčbě zánětu okostnice, která byla v těchto pre-antibiotických dobách velmi těžko léčitelná. Po umělé inseminaci larvami vykazoval pacient nesrovnatelně lepší výsledky než při klasickém chirurgickém způsobu léčby. Larvy nejen že odvedly lepší práci než chirurg, ale urychlily i tempo hojení. Pokud se Baer setkal s odmítavou reakcí pacientovy psychiky (přeci jen vlastní tělo hemžící se larvami nevídáte každý den), řešil situaci tím, že zakryl larvy děrovanou síťkou.

Larvy nebo antibiotika.
Baer odstartoval revoluci a pak už se tato metoda jen cizelovala. Aplikací počínaje a cíleným šlechtěním a kultivací much, kterých je pro léčbu vhodných hned několik druhů, konče. Ofenzívě larev v nemocnicích (svého času, tedy přesněji ve čtyřicátých a padesátých letech minulého století, je do svých útrob vpustilo na tři sta nemocnic ve Spojených státech a Kanadě) odzvonila až antibiotika. Teprve výzkum na téma škodlivé vedlejší účinky antibiotik opět vrátil larvy do hry. Nakonec, larvy se vám do jater neprokoušou, antibiotika ano. Také u nás máme larvy jako pomocnice. Tímto výzkumem se zabývá například MUDr. Karel Novotný z kardiochirurgické kliniky FN Motol. Jako léčebná metoda byla larvologie přijata vědeckou radou ministerstva zdravotnictví roku 2003.

Léčba larvami – maggot therapy – se vrací. Více na stránkách: www.larvy.cz