Studenti

Energie, technika, fyzika (15)

Seriál o webových stránkách s fyzikální tematikou vychází už tři roky a zatím jsme se jen velmi okrajově zmínili o matematice – královně věd.

Zveme vás tedy do internetového světa čísel a prohlédneme si několik matematických pomocníků. Žákům základních a středních škol je určen nový matematický web www.e-matematika.cz, který jim nabízí pomoc při studiu. Jde o web napojený na projekt „Zkoušky nanečisto“ (www.zkousky-nanecisto.cz) a jeho autoři mají v úmyslu nabídnout zdarma či za mírný poplatek nejrůznější studijní materiály: zadání (a řešení) matematických písemek, zpracované maturitní otázky z matematiky, odpovědi na dotazy s matematickou tematikou, výukové karty, zajímavosti, rekreační úlohy aj. V současné době (leden 2006) zde zatím najdete ukázky řady řešených středoškolských úloh a příkladů z maturitních otázek. Nezapomeňte si přečíst pojednání o strategii řešení matematických úloh! Zveřejněné materiály jsou k dispozici i ve formátu PDF.

Studentskou stránku www.matematika.webz.cz by si mohli prolistovat nejen zájemci o vysokoškolské studium matematiky. Všem přinesou užitek kapitoly Přehled typů rovnic, Rovnice s parametrem, Rovnice a jejich soustavy nebo online “kalkulačka” pro výpočet parametrů libovolného trojúhelníku. Budoucí studenti přírodovědeckých nebo technických oborů by měli nahlédnout do sekcí Algebra a Matematická analýzy, kde je několik ukázek řešených úloh z vyšší matematiky. Autor však není žádný suchar a pro rozptýlení nabízí i několik logických online her nebo cimrmanovský text. Na stránce matematika.d2.cz je zase v sekci Výpočty k dispozici spousta šikovných online kalkulaček pro řešení úloh z oboru kombinatoriky a geometrie.

Většina z nás má to velké štěstí, že vidí. Nevidomí žáci a studenti se musí potýkat nejen s učivem samotným, ale i se svým handicapem. Na stránce
www.teiresias.muni.cz/to.en/czbraille/ je kompletní text příručky pro přepis odborných textů (od učiva základní školy až po texty vysokoškolské) do bodového Braillova písma. V příručce najdete kromě základů tohoto písma podrobné vysvětlení, jak zapsat různé matematické, fyzikální nebo chemické symboly, výrazy a rovnice pomocí šestic bodů. Po zhlédnutí ukázky zápisu běžného vzorce pro kinetickou energii v Braillově písmu budou znít nářky nad složitostí matematických vzorečků nebo rovnic dost nepřesvědčivě.

JaK