Fyzika a klasická energetika

Energie, technika, fyzika (11)

Je zajímavé, že i v dnešní technologicky vyspělé době toho víme mnohem víc o stavbě vzdálených hvězd nebo atomových jader, než o dění jen pár tisíc kilometrů pod našima nohama.

Ilustrační foto

I ty nejhlubší vrty dosahují jen do hloubek několika kilometrů. Nejvýznamnějším zdrojem našich znalostí o stavbě zemského nitra tak zůstávají seismická měření, prováděná během přirozených a umělých zemětřesení. Různé aspekty zemětřesení – anglicky earthquake – jsou náplní mnoha zajímavých webových stránek:
Začněte třeba na stránce earthquake.usgs.gov. V sekci „Only for Kids“ najdete mnoho odkazů a námětů na školní aktivity, součástí stránky je i katalog nejvýznamnějších zemětřesení, k nimž došlo v různých částech světa. Podrobnosti o velkém zemětřesení a následném požáru v San Francisku (18. 4. 1906) najdete např. na stránce www.sfmuseum.org/alm/quakes0.html. Zahynulo při něm 500 lidí a 250 000 obyvatel přišlo o střechu nad hlavou. Pokud byste chtěli obohatit sbírku učebních pomůcek v kabinetě zeměpisu, udělejte papírové modely různých typů tektonických zlomů zemské kůry podle návodů ze stránky wrgis.wr.usgs.gov/docs/parks/deform/7modelsa.html.
Studentům a zájemcům o dlouhou historii vývoje zemské kůry doporučujeme stránku www2.nature.nps.gov/geology/usgsnps/pltec/sc650ma.html. Série názorných mapek ukazuje „krok za krokem“ postupné dělení původního prakontinentu Pangea až do dnešní podoby. Tato virtuální procházka trvá 650 milionů let! Zemská kůra má velmi pestré složení. Rozsáhlou databázi nerostů, obsahující přes 5000 záznamů, nabízí stránka s výstižnou adresou www.mineral.cz. Nerosty je možno vyhledávat podle názvu, chemického složení nebo lokality výskytu a získáte informace o jejich chemickém složení, o fyzikálních vlastnostech, vzhledu atd. Další sekce stránky jsou určeny především sběratelům minerálů.

JaK